L’increment de l’ús de ciclomotors i motocicletes està transformant la mobilitat urbana: redueix la congestió i ocupació de l’espai, però també genera nous riscos en el camp de la seguretat viària; especialment, davant el major risc de lesió dels motoristes en cas d’accident. A Barcelona –una de les ciutats europees amb una ràtio més elevada de motos per habitant–, gairebé un 50% dels morts per accident de trànsit el 2013 (10 sobre 22) van ser motoristes.
L’auditoria Motos en zona urbana analitza el cas de Barcelona a partir de tres paràmetres: comportament dels usuaris, infraestructura i sostenibilitat. Les seves conclusions identifiquen les principals actituds de risc dels motoristes: incompliment de regulació semafòrica, ziga-zaga entre vehicles, velocitat inadequada en corbes o l’escàs ús de l’intermitent. També assenyalen alguns aspectes infraestructurals a millorar, com l’accessibilitat a zones avançades per a motos, l’estat del ferm o l’oferta d’aparcament.

Com a recomanacions, es reclama una major difusió de les campanyes de conscienciació i dels cursos de conducció específics per a motoristes. També es constata la necessitat de promoure la renovació del parc i fomentar la mobilitat elèctrica per reduir l’impacte ambiental.

Font: RACC
Més informació:

Auditories RACC: motos en zona urbana
“Recorda: el motorista és més vulnerable”, campanya de conscienciació viària de la Generalitat de Catalunya