Quan pugem a un cotxe per conduir ho fem de manera autòmat i sense parar a pensar si la postura és la correcta. I alhora, algun cop ens hem fitxat en altres conductors quan hem vist que no tenien la postura correcta mentre conduïen.

Agafar el volant amb una sola mà, recolzar el braç a la finestra, portar un abric voluminós o anar amb el seient molt inclinat són situacions que hem vist moltes vegades, però que quan nosaltres l’hem fet, no som conscients que calia una rectificació per garantir una conducció segura.

Seure bé al volant és imprescindible per evitar accidents i lesions corporals.

Abans d’engegar el cotxe, val la pena dedicar uns minuts a revisar un seguit de passos i comprovar que la nostra manera de seure’ns al volant és l’adient. Ens ho van ensenyar a l’autoescola, però és possible que ja no ho tenim present i cal un recordatori:

  • Distància dels peus amb els pedals: ni massa a prop ni massa lluny dels pedals. A l’hora de trepitjar l’embragatge, la cama ha de quedar semiflexionada de manera que, quan trepitgem el fre amb el peu dret, quedin les dues cames igualades.
  • Inclinació del seient: cal que l’esquena es mantingui enganxada al respatller.
  • Distància entre el cos i el volant: els canells hi han de quedar penjant per l’arc superior del volant. Els braços flexionats i mai completament estesos. Les extremitats sempre han d’anar flexionades.
  • Reposacaps: per evitar una lesió cervical, la part alta del nostre cap i el reposacaps han d’anar alienats.
  • Seient: el més baix possible i lluny del sostre per evitar en cas de bolcada, impactar amb el sostre o en cas d’impacte lateral, evitar el cop amb el muntant superior del vehicle.
  • Vidre de la finestra: el més amunt possible, màxim dos dits oberts perquè en cas d’impacte lateral, evitar lesions més greus.
  • Altura del volant: l’arc superior del volant ha d’estar entre la barbeta i el coll, evitant així que els braços estiguin massa aixecats (menys cansament i millor control).
  • Posició de les mans: com les manetes del rellotge, les 10 hores i 10 minuts. Posició simètrica a on la força estarà més repartida.
  • El cinturó: l’element més important de la seguretat passiva dins del vehicle. No portar molta roba i la banda central del cinturó sobre la pelvis, no sobre l’abdomen.
  • El miralls retrovisors: regular-los de manera que tinguem el màxim cap de visió, reduint al mínim els punts cecs.

Recorda que part de la nostra seguretat conduint depèn de nosaltres. Minimitza els riscos d’accident. Una posició adequada a l’hora de conduir evitarà lesions o aquestes seran menys greus.

Goncal Formació
Cornellà de Llobregat, 15 de novembre de 2021